A nokedli dícsérete

 

(Forrás: Wikipedia)

Nokedli szavunk (hasonlóan, mint a hokedli, ródli, blődli, rahedli, cvekedli, tarkedli, pukedli, vimedli, stampedli, hecsedli, partedli, puszedli, fándli, cirfandli, svindli szavunk), a bajor-osztrák eredetű Nockerl szóból jött létre és mintegy 110-120 éve a délnémet-osztrák Nock ('kavics, gömbölyded alakú szikla, sziklazátony' jelentésű) szó kicsinyítőképzős változata nyomán (utalásul a forró vízből fel-felbukkanó tésztadarabkákra) keletkezett. (Forrás: Wikipédia)

Dél- alföldi vagyok még szép, hogy nokedlivel eszem a paprikást/pörköltet, dél-alföldi vagyok még jó, hogy mindenhez is ettem kenyeret, dél-alföldi vagyok a sült húshoz télen kompótot vagy befőttet ettünk és szeretem a dinnyét kenyérrel. Igen, túléltem édesanyám unortodox ételpárosításait, sőt továbbfejlesztettem azokat, a magam ízlésének megfelelően.

Ok, a dinnye kenyér kombó talán túl sok, azt már elengedtem, de  a nokedlit azt valószínűleg soha. Az örömteli fogyás/átalakulás híve vagyok, ennek megfelelően egy hónapban egyszer megengedem magamnak, hogy jóízűen, teli szájjal, örömmel nokedlit egyek. Az a fő bajom a „nokesz” egészséges változatával, hogy szürke és gumiállagú, viszont a spenótos nokedlivel az égegyadta világon semmi bajom sincs. Próbáltam rétesliszttel is elkészíteni, de az valahol megállt a grízgaluska és a nokedli között, bizarr volt, de megettem, mert nem készítettem más köretet.

Az önkéntes munka és a napi teendők után a gombapörkölt elkészítéséhez volt kedvem és erőm. Barna csiperkegombát választottam a LIDL-ben, tetszik az íze, viszont nem tudom megmondani a lényegi különbséget a hagyományos csiperke és a barna változata között.

A kiváló ételfotó ma sem marad el. :-)

A gombapörkölt készítéséhez legalább két közepes vagy négy kisebb hagymát felaprítok és zsíron üvegesre pirítom majd, ha nem felejtem el akkor egyből ráteszem a feldarabolt paprikát is, majd pedig a gombát és együtt dínsztelem, míg a gomba levet nem enged. Ezt követően fűszerezem sóval, borssal, majorannával, fokhagymával és pirospaprikával. Amint a fűszereket felvette a gomba, utána aprított paradicsomot vagy paradicsompürét teszek rá és tovább főzöm, majd pedig felöntöm vízzel és addig főzöm az ételt, míg szaftos nem lesz. Itt a mese vége. 😊